Marketing na internetu:
průvodce pro majitele firem a podnikatele
Internet je dnes neodmyslitelnou součástí života zákazníků. Proto jej živnostníci a firmy využívají k vyhledávání a oslovování potenciálních klientů. Zároveň jim pomáhá podporovat opakované nákupy.
V roce 2024 používalo internet v ČR 7,6 milionu osob starších 16 let, což odpovídá 88 % této věkové skupiny. Mezi nejčastější online aktivity patřilo využívání e-mailu, čtení online zpravodajství, internetové bankovnictví a nakupování. Online nakupovalo 68 % lidí. Zdroj těchto dat: Český statistický úřad.
Stručně
1. Online marketing je kombinace dlouhodobých a krátkodobých aktivit. Není to rychlá cesta k zisku, vyžaduje testování a úpravu podle dat. Úspěch nelze vždy zaručit a závisí na mnoha faktorech.
2. Nejdůležitější je pochopit zákazníky a trh. Úspěch závisí na kvalitě podnikatelského záměru, znalosti trhu, správném cílení a porozumění chování zákazníků. Bez toho marketing nefunguje efektivně.
3. Výsledky ovlivňuje stav ekonomiky, trhu a chování samotných zákazníků.
Výdaje na online reklamu dosáhly v roce 2023 téměř 60 miliard korun. Největší podíl měla grafická reklama – 42,2 miliardy Kč. Do této kategorie spadá i reklama v sítích Sklik, Google Ads, Facebooku, RTB a další formy reklamy nenásilně integrované do webových stránek. Druhou nejčastější formou byla reklama ve vyhledávačích, kam směřovalo 16,1 miliardy Kč. Katalogové zápisy a řádková inzerce vygenerovaly tržby 1,2 miliardy Kč v ceníkových cenách. Údaje pocházejí z průzkumu Sdružení pro internetovou reklamu. Pro rok 2024 zatím nebyly zveřejněny odhady kvůli změnám na trhu s cookies.
Pod pojem online marketing spadají veškeré marketingové aktivity, které se odehrávají na internetu. Podnikatelé se snaží oslovovat zákazníky prostřednictvím webových stránek, oborových katalogů, sociálních sítí a dalších kanálů. Mezi často využívané nástroje patří reklamní kampaně ve vyhledávačích (PPC), zbožových srovnávačích a optimalizace pro přirozené vyhledávání (SEO).
S rostoucí konkurencí je však nezbytné ladit všechny části marketingu. Úspěch ovlivňuje nejen kvalita marketingových aktivit, ale i samotný podnikatelský záměr. Internet navíc může pomoci podpořit opakované nákupy, samozřejmě v kontextu konkrétního podnikání.
Marketing na internetu však není samospásný. Výsledky ovlivňuje vysoká konkurence v jednotlivých oborech, stav trhu i celková ekonomická situace. V obdobích ekonomického útlumu, kdy podnikatelé i spotřebitelé šetří, může být získávání zákazníků náročnější. Negativní dopad na majitele e-shopů má také vstup čínských internetových obchodů na český trh.
Kdy má smysl řešit online marketing?
Samotný marketing vám může pomoci již při přípravě podnikání. Online marketing obvykle přichází na řadu, když má podnikatel jasno v těchto oblastech:
- Má funkční podnikatelský záměr – jeho produkt nebo služba jsou životaschopné a mají potenciál uspět.
- Počítá s tím, že online marketing je dlouhodobý proces, který vyžaduje pravidelnou optimalizaci.
- Má jasně stanovené a realistické marketingové cíle. Ví, čeho chce dosáhnout – například získat první zákazníky, zvýšit povědomí o značce nebo podpořit růst prodejů.
- Zná limity marketingu a nastavil si správná očekávání.
- Dokáže změřit návratnost marketingu nejen pomocí online nástrojů, jako je Google Analytics, ale také prostřednictvím firemního účetnictví.
- Zná své zákazníky a ví, co jim může nabídnout. Rozumí jejich potřebám a obavám.
- Analyzoval konkurenci a poznal svůj trh. Rozumí tržní situaci, hlavním hráčům a poptávce. Zná standardy trhu.
- Našel svou konkurenční výhodu – odlišnost od ostatních, která je pro zákazníky důležitá a dává smysl.
- Má správně nastavenou cenotvorbu. Cena odpovídá hodnotě nabídky i očekáváním trhu a zároveň umožňuje investovat do dalšího rozvoje.
- Má místo, kam mohou zákazníci přicházet a objednávat služby nebo produkty – například web či e-shop.
- Má nastavené postupy pro zpracování poptávek a objednávek, aby zákazníky odbavil v požadované kvalitě.
- Dokáže financovat vybrané marketingové aktivity nebo zaplatit odborníky na online marketing. Nevsází však na to, že marketing přinese zákazníky vždy a případný neúspěch ho finančně neohrozí.
- Má čas dohlížet na práci specialistů nebo na tuto aktivitu vyčlení zaměstnance.
- Je připraven odbavit zákazníky, které marketing přivede.
Vybrané činnosti související s nastavením podnikatelského záměru, průzkumem konkurence, cenotvorbou, hledáním odlišností od konkurence, tvorbou webu či e-shopu a nastavením měření vám mohou zajistit specialisté na online marketing. Zároveň vám pomohou správně nastavit očekávání a poradit s jednotlivými oblastmi online marketingu.
Kdy nedává využití online marketingu smysl?
Jsou situace, kdy klasické využití digitálního marketingu nedává smysl. V takovém případě se volí jiné postupy.
- Jste dlouhodobě vytížení a musíte zákazníky odmítat nebo máte dlouhé čekací lhůty. Online marketing vám může pomoci lépe pracovat s cenou a regulovat poptávku. Není to tedy obvyklé zadání, kdy se snažíte na web přivádět více zákazníků.
- Máte velmi specifickou službu, která je určena pro omezenou skupinu zákazníků. Přestože internetový marketing umožňuje přesnější oslovení potenciální zákazníků, v řadě případů vyjde levněji si potenciální zákazníky obvolat nebo osobně obejít. Specialista webového marketingu by vám měl potvrdit, zda-li to je váš případ.
- Vaše potenciální skupina zákazníků se nevyskytuje na Internetu nebo by cena za oslovení byla příliš vysoká. Například se může jednat o majitele velkých a známých firem. Řešením je zaměřit se na tzv. gatekeepera - tedy osoby, které s těmito lidmi spolupracují a jsou lépe dosažitelní (např. manažeři, sekretářky).
- Váš produkt nikdo nezná a zároveň nemáte prostředky na větší reklamní kampaně.
- Výše vašich marží je příliš nízká na to, abyste dokázali financovat rozvoj digitálního marketingu.
- Nemáte správně nastavené procesy ve firmě nebo v nich dochází k chybám.
- Nabízíte komoditní produkt (např. tonery do tiskáren, toaletní papíry...) na vysoce konkurenčním trhu a nedokážete vytvořit zásadní odlišnosti od konkurence.
- Chystáte se vstoupit na vysoce konkurenční trh (móda, kosmetika…), nedokážete se silně odlišit od konkurence a současně nemáte dostatečné prostředky na online marketing.
- Nacházíte se v obtížné životní situaci (např. samoživitelka / samoživitel na mateřské dovolené), chcete rozjet své podnikání a zároveň musíte zabezpečit svojí rodinu.
- Nemáte webové stránky, mobilní aplikaci, webový katalog nebo jiné místo, kam byste chtěli směřovat své potenciální zákazníky. Neuvažujete o zřízení.
- Váš byznys se odehrává ve fyzickém světě a webovou prezentaci nepotřebujete pro nábor nových zákazníků. Příkladem je společnost Berkshire Hathaway miliardáře Warrena Buffeta, která má dostatečnou celosvětovou známost a investuje do vybraných akcií / fondů. Marketing na Internetu nemusí využívat, protože investory získávají jiným způsobem.
- Nechcete se vůbec zapojovat do aktivit specialistů a očekáváte, že celou práci odvedou externí dodavatelé. Zapojení majitele do celého procesu webového marketingu je nezbytné, protože jedině vy znáte svůj byznys nejlépe. Například textař může napsat texty ze zdrojů, které najde na Internetu. Výsledkem ovšem nebude unikátní obsah, který by odrážel vaší firmu. Můžete potom vypadat jako všichni ostatní.
- Máte nereálná očekávání: vyladění celého online marketingu nějakou dobu trvá. Jde o dlouhodobou činnost. Specialisty musíte nechat nějakou dobu pracovat.
- Z důvodů nákladů jste pověřili online marketingem kamaráda, studenta, maminku na mateřské bez zkušeností s marketingu nebo začínajícího online marketéra. Zároveň očekáváte výsledky jako kdyby pro vás pracoval seniorní člověk s mnoha lety zkušeností.
- Zapojený tým by měl vašemu produktu věřit. U některých produktů a trhů se vám může stát, že vás specialisté internetového marketingu budou odmítat. Většinou se to stává u alternativních léčebných postupů, půjček a služeb s velmi špatným hodnocením.
Možné přínosy
Správné nastavení online marketingu například umožní vaší firmě:
- Získat nové zákazníky a budovat vztahy s těmi stávajícími.
- Správně oslovovat zákazníky na správných místech.
- Poskytovat zákazníkům hodnotu a řešit jejich potřeby, což zvyšuje jejich spokojenost a věrnost.
- Získávat zpětnou vazbu a včas odhalovat problémy. Tímto způsobem zlepšovat zákaznickou zkušenost.
- Odlišit se od konkurence a vytvořit jedinečnou pozici na trhu.
- Obsadit nové trhy a zvýšit povědomí o značce pomocí konkrétních marketingových aktivit.
- Získávat a analyzovat data pro strategická rozhodnutí, aby byl marketing efektivnější.
- Optimalizovat marketingové rozpočty a měřit návratnost investic.
- Automatizovat vybrané procesy, což šetří čas i náklady.
- Dlouhodobě udržitelně růst a budovat stabilní zákaznickou základnu.
Praxe
Získání nových zákazníků
Připojen.cz - Michal Hohaus začal ve vesnici Libiš poskytovat připojení k Internetu. Ozval se mi se svým nápadem. Prohlédl jsem konkurenty. Každý mluvil komplikovaným technickým jazykem. Vymyslel jsem proto značku Připojen.cz, slogany "Prostě připojen", "S námi je Internet hračka". Michal také dostal zákaz používat jakékoliv technické složitosti. Zjednodušenou komunikaci jsem také prosazoval na letácích, kde musel hodně škrtat a vyhazovat zbytečné informace. Kombinace mého marketingu a Michalova nadšení způsobila, že se Připojen.cz postupně rozšířil z jedné vesnice do 21 míst.
Podnikatelskému úspěchu přispěla také situace na trhu s internetovým připojením. V době vzniku Připojen.cz nebyl na vesnicích a malých městech dostupné připojení k internetu pomocí kabelových operátorů, optiky či telefonních sítích.
Inspirace pro vás
- Berte v úvahu stav trhu. V dnešní době by Připojen.cz měl mnohem větší konkurenci, protože trh se změnil.
- Jasně si stanovte, kdo je a není váš zákazník. Zjistěte si, jak na zákazníky "mluvit".
- Využívejte všechny možnosti marketingu, které v daných podmínkách dávají smysl.
- Zjednodušte komunikaci: pokud něco složitě vysvětlujete, může s tím zákazník mít problém.
HuráDoSvěta.cz - Adam Wojnar původně přišel s názvem Easy Life Manchester. To mi přišlo příliš komplikované, tak jsem navrhl jednoduché HuráDoAnglie (později HuráDoSvěta). Na trhu tehdy existovaly méně známé a neosobní agentury, včetně giganta Student Agency. Když chcete odcestovat do Anglie za úplně cizím člověkem a nechat si tam najít práci, musíte mu opravdu důvěřovat. Proto jsme o Adamovi řekli úplně všechno. Výsledek? Adam začínal svůj byznys s jedním domem. Později se rozšířil o 15 domů pro ubytování, z toho dva vlastní. Krásy Velké Británie díky němu už poznalo přes 700 zákazníků.
Podnikatel uspěl díky výrazné odlišnosti od konkurence. Lidem nabízel svůj osobní příběh a vlastní zkušenosti s hledáním práce v Anglii. Tím se odlišil od anonymní a neosobní konkurence.
Inspirace pro vás
- Na začátku vašeho podnikání budete muset spoustu věcí dělat sami, protože se to nevyplatí svěřovat externím specialistům. Většinou se to týká psaní blogu a přispívání na sociálních sítích.
- Jasně si stanovte, kdo je a není váš zákazník. Zjistěte si, jak na zákazníky "mluvit".
- Využívejte všechny možnosti marketingu, které v daných podmínkách dávají smysl.
- Zjednodušte komunikaci: pokud něco složitě vysvětlujete, může s tím zákazník mít problém.
- Nečekejte, že si zákazník bude pracně dohledávat informace. Dnešní doba je rychlá. Snažte se vše prezentovat tak, aby to bylo snadno dohledatelné.
Lepší poznání stávajících klientů
NetDirect - Ostravská firma stála u zrodu ecommerce v ČR. Příliš se upínala na sledování konkurence. Nedávali také najevo své silné stránky: když u nich budete mít malý e-shop, můžete mnohem snadněji přejít na řešení na míru. To současný největší hráč s krabicovým řešením nenabízí. NetDirectu jsem se svým týmem radil s překopáním webu FastCentrik a nouzové podoby NetDirect.cz. Skrze sociologický průzkum jsme jim umožnili poznat zákazníky. Cílem bylo prověřit hypotézu, že je platforma vhodná především pro větší e-shopy, které generují zisk, vydrží dlouhodobě a nekončí zpravidla do jednoho roku. Průzkum na vybraném vzorku zákazníků tento předpoklad potvrdil. Většina klientů identifikovala, že vnímají klientovo řešení jako vhodné pro ty co to myslí vážně.
Firma později tuto strategii změnila. Důvodem byla obava, aby neodradili menší a začínající e-shopy v období covidové pandemie.
Inspirace pro vás
- Máte-li v marketingu větší počet zákazníků s podobnou charakteristikou, můžete úpravou své marketingové komunikace posílit zájem nových klientů, kteří mají podobné znaky. Například: většinu vašich nakupujích tvoří ženy. Na muže se nechcete zaměřovat. Řeknete tedy o sobě, že jste tady pro ženy.
- Průzkum vám pomůže odhalit obavy, potřeby a představy vašich zákazníků. Důležitá rozhodnutí ve svém podnikání tak nemusíte opírat o dojmy. Znalost zákazníků vám umožní říkat to, co vaši zákazníci chtějí slyšet.
- V případě NetDirectu jsme využili pro průzkum dotazník zaslaný na e-mailové adresy klientů. Tím se prolevnilo dotazování a zkrátil se také čas pro získání potřebných odpovědí. Tento způsob je vhodný pro podnikatele s vlastní databází zákazníků.
- Nemusíte dělat drahé a časově náročné výzkumy. Stačí se zákazníky mluvit a snažit se chápat to, co vám vlastními slovy říkají.
Vyladění výkonnostního marketingu
ProMistry.cz - Jindřich Baštař se mi ozval ohledně spolupráce s e-shopem NejlevnějšíNářadí.com. Není opravdu dobrý nápad dávat takto silně najevo váš postoj k cenám. Vždy se může objevit někdo, kdo bude tvrdit, že je ještě levnější než vy. Proto jsem nejdříve zjistil podrobnosti o klientovi a jeho vizi. Ukázalo se, že jde o srdcaře, který si sám vyrábí i stojany před prodejnu. A to jen proto, že ho kutilství baví. Prověřil jsem ještě konkurenty a povolal do týmu kouzelníka se slovy. Všechny názvy jsme otestovali na lidech se zájmem o dílnu. Výsledkem bylo hrdé ProMistry.cz. Správu reklamních kampaní krátce poté přebral zkušený PPC specialista a vyhledávače si vzala na starost SEO specialistka. Vyladění marketingu umožnilo klientovi vyrůst z nuly do malého e-shopu.
Inspirace pro vás
- Snažte se nepoužívat název, který popisuje vaše podnikání nebo dokonce cenu. Při použití oborového názvu jako třeba *nářadí, se vám bude pravěvděpodobně prodražovat reklama. Navíc na váš název bude vyjíždět konkurence. Budete-li mít v názvu cenu (např. nejlevnější), název tím zbytečně prodlužujete a navíc to nemusí vždy dávat smysl. Existují samozřejmě výjimky, které takto působí několik let, například Levné knihy.
- Když začínáte, pracujte na vyladěné celého výkonnostního marketingu. V případě ProMistry.cz jsme řešili zbožové srovnávače, přirozené vyhledávání (SEO) a reklamní kampaně. Každá z těchto částí zajistila klientovi odpovídající výsledky.
Časté chyby podnikatelů
-
Nefunkční podnikatelský záměr nebo jeho realizace
Nefungující podnikatelský model: zákazníkům je nabízeno něco, co nechtějí nebo nepotřebují. Případně chyby v nastavení fungování podnikání, které vedou k odmítání produktu/služby ze strany zákazníků. -
Nedostatek financí, nepracování s daty a čísly
Některé marketingové aktivity vyžadují určité náklady. Nedostatek financí může ovlivnit rozsah marketingových možností a omezit dosažitelné výsledky. Špatná práce s daty včetně účetních informací zase způsobuje další navazující problémy. -
Žádná nebo špatná měřitelnost marketingových aktivit
Malí i střední podnikatelé mohou měřit alespoň některé marketingové aktivity. Chybějící měření a vyhodnocování může vést k neefektivním investicím. -
Nesprávná očekávání, nepochopení marketingu a nedůvěra
Marketing nemusí fungovat za všech okolností. Výsledky závisí na správném nastavení, výběru vhodných strategií a dalších faktorech, jako je stav ekonomiky, situace na trhu a konkurence. Roli hraje i složení týmu marketingových specialistů, jejich zkušenosti a celkový rozpočet na marketing. Nepomáhá ani nedůvěra v marketing a odborníky v této oblasti. -
Nevyladění obchodu, marketingu a IT
Klíčové části firmy by měly úzce spolupracovat. Obchod musí být provázaný s marketingem a IT by nemělo brzdit nebo ohrožovat rozvoj webů. -
Využívání pouze dílčích částí marketingu
V marketingu je nutné řešit všechny klíčové aspekty – produkt/službu, cenotvorbu, distribuční kanály a využít placené i neplacené formy propagace. Mnozí podnikatelé se spoléhají výhradně na reklamu a zanedbávají dlouhodobé aktivity. -
Použití nesprávných postupů, marketingových technik a špatné priority
Podnikatelé mohou z neznalosti aplikovat marketingové aktivity špatně nebo bez měřitelného dopadu. Špatně stanovené priority mohou vést k tomu, že se zaměřují na nedůležité oblasti nebo dávají důraz na aktivity, které nepřinášejí hodnotu. -
Závislost pouze na placené reklamě
Pokud podnikatel získává všechny zakázky pouze pomocí placené reklamy, může být v ohrožení při růstu nákladů na reklamu nebo vstupu konkurence s vyššími rozpočty. Doporučuje se zajistit, aby žádná placená aktivita netvořila více než 20 % celkového objemu zakázek. Pro rozložení rizika je nutné hledat i další marketingové cesty. -
Chaotický nebo nahodilý přístup v marketingu
Marketing je třeba dělat systematicky, s jasnou strategií a kombinací krátkodobých i dlouhodobých aktivit. Chaotický přístup může vést k opomíjení klíčových priorit nebo zanedbávání oblastí, kde by mohly být rychlejší výsledky. -
Podcenění nebo přecenění růstu
Úspěšný marketing musí jít ruku v ruce s dodržováním standardu kvality nabízených produktů/služeb. Rychlé získání nových zákazníků bez dostatečné kapacity pro jejich obsluhu může vést k vážným problémům nebo i krachu firmy. Naopak začít investovat do marketingu až ve chvíli, kdy firmě dramaticky klesly zakázky, bývá často pozdě. Marketing by měl být kontinuální součástí podnikání. -
Zaměření pouze na nové zákazníky
Marketing by měl přinášet nejen nové zákazníky, ale i podporovat opakované nákupy, pokud to povaha produktu/služby umožňuje. Mnoho podnikatelů nepracuje s referencemi, přestože zákaznická doporučení patří k nejúčinnějším formám marketingu. -
Osobnost podnikatele blokuje marketingové aktivity
Podnikatel může mít osobní limity, které negativně ovlivňují marketingové aktivity. Mezi typické chyby patří laická rozhodnutí, nerespektování odborných doporučení nebo špatná marketingová rozhodnutí, která brání růstu firmy.